Thursday 7 April 2016

Gunung Tampin Selatan 3 April 2016

Aku teringin nak naik gunung ni lepas beberapa kali lalu kat pekan Tampin ni nampak signboard 'Gunung Tampin'. Jadi, aku cari la maklumat berkenaan gunung ni. Ada beberapa blog yang cerita pasal Gunung Tampin ni.

Kami set untuk berkumpul jam 7.00 pagi kat UiTM Jasin. Dalam pukul 7.10 semua peserta sampai. Aku, Hafifi, Asrol dan Zul. Bila semua dah cukup, kami terus bergerak ke Tampin, naik kereta aku. Sampai Tampin dah pukul 8.00 lebih, cari warung untuk sarapan. Aku dan Asrol makan nasi lemak, Hafifi makan laksa (laksa tu pagi-pagi. Haha). Zul makan telur separuh masak 2 biji je. Saja makan berat pasal takut keluar dari hutan lambat.

Arah jalan ke kaki Gunung Tampin dari arah Tol Simpang Ampat

Dah sudah sarapan, kami terus je kek kaki Gunung Tampin. Park kereta kat area taman. Sebelah rumah orang je. Ok juga, selamat sikit. Kalau nak pergi, korang search je Taman Ametis. Terus je masuk ke dalam. Ada signboard. Kami parking kat depan bus stop, kat belakang bus stop tu ada signboard macam kat gambar bawah ni.

Sebelum mula mendaki, ambil gambar dulu...
Melalui pintu gerbang Gunung Tampin

Kami mula mendaki pada pukul 9.10. Sambil mendaki, kami menyapa uncle/auntie/makcik yang berjoging di kaki gunung ni. Rata-rata yang berjoging sudah berumur. Tapi nampak masih sihat lagi. Kami dimaklumkan yang kami akan berjalan atas jalan tar sehingga ke puncak Bukit Tampin, yang ada menara pemancar TM tu. Ikut je jalan dan tiang elektrik. Semua ada 95 tiang. 

Pada tiang ke-40, kami tiba di kolam mandi buatan. Airnya disalurkan dengan paip ABS dari atas gunung menggunakan sistem paip graviti.

Kolam mandi buatan. Yang ni yang bawah. Ada 1 lagi kolam kat atas tu. Kat batu besar tu. Boleh nampak juga paip graviti berwarna hitam
TM Green Patch. Aku pun tak tau ape ke benda ni. Kat sini boleh park kereta jugak. Kawasan agak luas. 

Kami tiba di puncak Bukit Tampin pada pukul 10.15 lebih kurang. Tiang elektrik terakhir adalah yang bernombor 95. Rehat sambil ambil gambar sikit. Masa kami di atas, ada seorang brader sedang berehat. Lepas je brader tu turun, ada 1 keluarga melayu sampai. Meraka berempat, ayah, mak dan anak 2 orang. Keluarga tu kami selisih kat kolam mandi tadi.

Stesen Pemancar TM. Kereta kat belakang tu kereta staf yang bertugas kat sini kot



Dah hilang penat, kami bergerak ke Gunung Tampin Selatan. Kena turun balik ke tiang no. 90. Kat situ ada tangga konkrit turun ke bawah bukit. Tangga ni di sebelah kiri jalan, kalau kita dari arah atas. Tangga ni sikit je. Jalan dalam 2 minit je dah habis tangga tu. Habis je tangga, baru mula trek hutan, dan mula mendaki.

Lalu je trek hutan, aku tengok daun kering atas trek tak terusik. Aku rasa trek ni macam dah lama orang tak lalu. Baru jalan sikit, aku dah kena keluarkan parang. Trek bersemak. Duri rotan banyak. Aku dah prepare parang siap-siap pasal aku ada baca blog yang kata hutan tu jarang orang masuk. Aku jarang bawa parang kalau daypack ni. Banyak tempat juga nak kena tebas. Tapi trek memang jelas la pasal dah ditanda dengan plastik kuning 'Garisan Polis' tu sepanjang trek ke puncak. Plastik kuning ni nampak masih baru. Belum reput. Masa trekking tu, aku perasan ada daun pelepah pokok rotan tu dah ditebas. Nampak masih baru, masih hijau tapi bahagian dipotong tu dah kering. Aku kira ada orang yang baru-baru masuk jugak hutan ni. Tapi treknya tak ditebas habis. Aku tebas je ape yang ada atas trek tu. Jadi tak la trek tu bersemak kalau orang lain masuk nanti. Takut-takut hutan tu lama orang tak masuk kang, silap-silap hilang trek tu.

Trek ni tak susah mana. Mencanak pun sikit je. Yang buat lambat tu pasal menebas. Masa tengah trekking tu boleh nampak batu sempadan kat atas tanah. Apa yang aku baca, itu batu sempadan daerah Tampin-Rembau.

Sebelum sampai puncak ni, ada pokok tumbang. Kami redah je cross atas pokok tumbang tu. Memang nampak ada orang pernah lalu. Lepas redah dan jalan sikit, sampai la kat puncak. Puncak ditanda dengan beirut warna kuning tu. Aku masih tak tau mana datangnya perkataan beirut tu. Kat belakangnya pula ada kertas dilaminate bertulis tangan 'Gunung Tampin Selatan 733m'. Aku ada data ketinggian gunung yang aku download dari gunung online. Ketinggian Gunung Tampin adalah 764m. Adakah 764m ni ketinggian Gunung Tampin Utara? Dari jalan tar, kami ambil masa dalam 1 jam untuk sampai ke puncak.

Puncak Gunung Tampin Selatan



Masa nak turun tu, aku berhenti sekejap menunggu orang kat belakang. Bunyi bising riang-riang kuat betul. Rasa dekat je dengan aku. Jadi aku cari-cari jugak mana riang-riang tu. Jumpa juga akhirnya. Riang-riang ni warna dia menarik sikit. Hijau-perang. Biasa yang kita jumpa kat rumah tu warna hijau muda je.

Riang-riang yang berwarna hijau-perang. Mata merah

Plastik 'Garisan Polis' yang jelas menanda trek ke Gunung Tampin

Tangga turun ke trek hutan Gunung Tampin
Kami ambil masa dalam 40 minit turun dari puncak ke jalan tar semula.

Tiang elektrik no. 90. Landmark untuk ke trek hutan

Kami sampai di pintu gerbang lebih kurang pukul 1.40. Sejam jugak nak melayan turun jalan tar ni. Masa turun, Asrol ada tanya-tanya kat uncle yang melepak kat pondok tepi jalan sedang minum air kelapa pasal Gunung Tampin Utara. Ada la info sikit-sikit. Kalau ikutkan google map yang ON option terrain, memang nampak ada 2 puncak. Kalau ikutkan lagi, bukan itu aje. Kita boleh ke Gua Batu Maloi, ke Gunung Gagak, Gunung Rembau malah ke Gunung Datuk! Ada 2 orang yang bertanya kepada kami adakah kami hiking ke Gunung Datuk. Ada teringin juga nak recce trek ke Gunung Datuk.

Yeah, dah boleh balik! Dari kiri: Zul, aku, Hafifi, Asrol
Masa nak balik, kami singgah makan tengahari di Medan Selera Sri Kendong. Makan daging salai masak lemak cili api. Peh...sedap wei...dah makan, minum pulak cendol goncang...memang marbeles. Lepas makan kami terus balik ke UiTM Jasin. Sampai pun tak ingat dah pukul berapa.

Sampai di sini sahaja untuk kali ini. Diharap segala info dapat membantu pendaki untuk mendaki ke Gunung Tampin Selatan. Cuma pesanan aku, jangan mendaki seorang diri dan seeloknya pergi bersama orang yang berpengalaman.

10 comments:

  1. Thanks for the info, planning nak pergi soon.

    ReplyDelete
    Replies
    1. welcome. bila nak pegi? boleh la nanti meramaikan majlis. haha

      Delete
  2. Thanks for the info, planning nak pergi soon.

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sori bro, komen ko mana ntah hilang.

      salam .. ada GPX route tak untuk ke gunung datuk dari gunung tampin? - GPX route xde la. aku pendaki traditional je. xde gajet2 ni

      Delete
  4. korang dah explore ke Tampin utara tu? x de ke open trip explore semua route

    ReplyDelete
    Replies
    1. kami bukan geng rintis trek. open trip gunung datuk - gunung tampin a.k.a trans naning group core adventure pernah buat. cuba cek fb diorg.

      Delete
  5. Berminat untuk ke Trans Naning via Bukit Tampin..bole hubungi Anas Faris 011-10327474..

    ReplyDelete
  6. Berapa km smpai puncak lalu jln tar tu?

    ReplyDelete