Tuesday 29 March 2016

Gunung Datuk 19-20 Mac 2016

Trip kali ni aku kena jadi pegawai pengiring dan guide. Dah dua kali pegi, cuma dah agak lama tak ke Gunung Datuk. Nasib ada student yang baru je pegi, so boleh la double confirm. Sebenarnya, wife aku yang jadi pegawai pengiring sebab dia penasihat sebuah kelab ni kat UiTM Jasin. Tapi memandangkan aku pernah naik Gunung Datuk, secara automatik aku kena jadi pegawai pengiring merangkap guide. Kiranya ni adalah camping trip pertama untuk kami sekeluarga.

Gunung Datuk ni adalah gunung pertama yang aku daki. Masa tu tahun 1999. Masih belajar kat matriks lagi. Ikut kawan (Fais Yap) punya kawan dari Batu Gajah, Perak. Antara nama yang aku ingat lagi adalah Cyborg (sebok) dan Aditya.

19/3/2016 (Sabtu)
Bergerak keluar dari rumah lepas solat zohor dalam pukul 2 petang. Aku bergerak ke Tesco Cheng dulu untuk cari barang-barang. Nak ke Tesco Peringgit, sah-sah jammed pasal cuti sekolah. Melaka ni super-jammed time cuti sekolah ni. Orang luar datang Melaka untuk bercuti. Aku memang nak beli sebuah khemah, untuk kegunaan sendiri. Lagipun, khemah yang dibekalkan nanti agak besar dan susah nak pasang. Khemah Coleman tapi bukan jenis dome.
Khemah macam ni ha. Susah nak pasang. Jenis Coleman
Selain khemah, aku beli juga gas memasak jenis tabung panjang tu, mi segera dan sedikit kudapan untuk dikunyah masa kat campsite nanti. Lepas je makan tengahari, aku tinggalkan wife dan anak kat foodcourt untuk cari barang-barang yang aku rancang nak beli.

Selesai beli barang, aku bergerak ke arah Rembau ikut AMJ, lalu kat bulatan tol Simpang Ampat sampai ke simpang di Kendong, Rembau. Lepas belok kiri kat simpang tadi, drive 3km sampai ada simpang belok kanan ke Gunung Datuk. Drive lagi 4km, jumpa simpang ke Gunung Datuk. Jalan masuk ke dalam ni sempit. Boleh lalu 1 kereta je. Kalau selisih kereta dari depan, kena la bagi jalan sikit. Bas boleh masuk, tapi separuh jalan je la. Lepas dari tu jalan mendaki bukit dan berselekoh. Tak sesuai untuk dilalui oleh bas. Lagipun ada papantanda yang tak bagi bas masuk ke dalam. Kami sampai di parkir/ basecamp Gunung Datuk pada pukul 4.30 petang.

Kalau dari arah Alor Gajah/Tampin, kena belok kanan ke Kg. Gadong. Signboard pun jelas
Korang nampak tak keris kek tongah tu. Tu la dio tugu Gunung Datuk nia..lupo lak nak amik gamba kek dopan dio

Dah sampai tu bersiap la pasang khemah ape bagai. Aku pasang khemah dome untuk family aku. Lepas tu tolong Helmi pasang hammock dan flysheet. Dalam pukul 6.30 petang, aku nak ke kereta untuk ambil barang. Ternampak sebuah ambulans JPAM dan sebuah ambulans Hospital Tampin. Diberitahu seorang pendaki meninggal dunia semasa turun dari Gunung Datuk. Masa tu tak tau lagi siapa. Malam tu baru tau yang dia adalah junior aku,  Alumni Mozac SPM 2007. Borak-borak sambil layan anak aku, pukul 12 malam baru nak tido. Konon nak tido awal sebab esok pagi nak start trekking awal.

20/3/2016 (Ahad)
Aku bangun pukul 5.45 pagi. Bukan boleh tidur sangat pun. Panas sangat tidur dalam khemah. Biasa tidur bawah flysheet je. Lepas solat, aku siap-siap tukar baju trekking aku. Baju rasmi trekking. Baju nike hitam lengan panjang dan seluar cargo quickdry. Kasut aku pakai New Balance model All Terrain.

Amirul dan Zara yang baru bangun

Setelah sarapan, kami melakukan sedikit regangan. Jumlah peserta adalah seramai 27 orang iaitu 14 lelaki dan 13 oraang perempuan. 2 orang staf ikut sekali. Aku dan Helmi.

Peserta mendaki
Kami bergerak pada pukul 7.45 pagi, bermula di starting point iaitu di pondok permit mendaki Gunung Datuk. Bayaran sebanyak RM5 seorang dikenakan.

Ucapan selamat datang

Pondok permit mendaki. Kena tulis nama dulu sebelum naik. Yang datang berkumpulan, lagi baik bawa senarai ahli kumpulan.
Laluan ke puncak Gunung Datuk
Dekat sejam trekking baru sampai kat campsite tengah. Yelah, ramai yang tak biasa mendaki, dan mungkin ramai juga yang tak biasa buat aktiviti sukan/lasak ni. Disebabkan ramai yang berhenti ikut suka, aku tak tunggu pun diorang kat campsite tengah tu. aku tunggu depan sikit. Kalau berhenti tadi, mesti ramai yang berhenti pasal tempat tu rata dan luas.

Campsite tengah. Luas dan rata. Siap ada bangku lagi
Aku sampai di campsite puncak pada pukul 9.50 pagi dan yang terakhir sampai pada pukul 10.30. 2 jam hingga 2 jam setengah  masa diperlukan untuk mendaki. Ni kira rate biasa la ni kot. Kalau kumpulan kecil, rasanya boleh sampai dalam masa sejam setengah. Bila semua dah sampai, baru aku bagi briefing keselamatan semasa menaiki tangga dan di puncak batu. Dan bagi masa siap-siap, pukul 11.15 kena turun.

Campsite puncak

Aku dan Helmi
Tanpa buang masa, aku terus je naik puncak batu tu sampai atas. Dalam grup tu, aku yang pertama sampai. Yang lain ntah buang masa kat bawah. Mungkin diorang tak tau yang kat atas ni view sangat cantik.

Jerebu pulak. View tak berapa cantik.
Data dari Gunung Online, tinggi Gunung Datuk adalah 884m
Tingkat 2 dari tingkat 3 puncak batu. Total 3 tingkat. Semua ada tangga untuk naik/turun untuk keselamatan. Kalau gayat tu memang ambil masa jugak nak turun. Seram. Haha

Dah puas bergambar, aku pun turun dari puncak batu tu dalam pukul 11.15. Ikut masa yang aku dah bagi kat student. Ada 2 orang student tak naik dah tunggu kat bawah. 5-10 minit lepas tu baru student turun ramai-ramai. Tapi tak semua. Jadi aku cadang yang mana ada turun dulu. Grup pertama seramai 15 orang turun pada jam 11.30 dan grup kedua seramai 12 orang turun pukul 12.15. Grup pertama sampai dalam pukul 1.00  manakala orang yang terakhir sampai pada pukul 1.50 petang.

Lepas sampai kat basecamp, aku mandi dan solat. Makan tengahari pun lewat. Yelah, sampai pun dah pukul berapa. Sebenarnya aku dari masa nak turun tu dah lapar. Padahal ada gak aku makan biskut masa kat campsite puncak tadi. Lepas makan, kami berkemas dan balik semula ke Jasin dalam pukul 4.30 petang.

Pukul 3.20 baru lunch bersama Helmi dan wife aku

Nota:
Bayaran RM5 seorang dikenakan untuk tapak khemah.