Friday 30 August 2019

LUBUK MEREKEK, TAMAN NEGARA ENDAU-ROMPIN SELAI 20 JULAI 2019



Trip ni diilhamkan oleh Kicok, yang tetiba ajak ke Selai atau Lemakoh pada 19 - 20 Julai 2019, tak sampai seminggu lepas kami pergi ke Gunung Belumut - Sg Yong. Bini Kicok, Abe Hadi dan Abe Hafiz masa ni pergi ke trip Gunung Fuji, jadi memandangkan tiada bini kat rumah, apa lagi, Arbaie bujang kembali lah...

19 Julai 2019

Kicok dari Pontian dah bergerak pagi ni dengan anak-anak dia dan seorang anak buah dia ke Yong Peng. Abe Hadi yang bersorangan pulak bergerak dari KL ke Yong Peng, solat Jumaat di sana. kalau ikutkan, 2 orang ni je yang confirm nak pegi. Bicang macam-macam dalam group Whatsapp, tapi yang lain masih tak sure.

Lepas solat, Kicok dan Abe Hadi bergerak ke pekan Bekok, untuk mendaftar di Pejabat Taman Negara. Tapi sebelum tu, sempat singgah kat peraih durian, beli stok durian untuk dimakan kat campsite nanti. Mereka tiba di pekan Bekok lebih kurang jam 4pm.

Selesai pendaftaran, mereka bergerak ke taman negara dengan menaiki kereta Kicok, XC60. Perjalanan ke campsite, Lubuk Merekek, ambil masa selama sejam. Mereka tiba di campsite pada jam 6pm.

Pukul 6pm. Ipin, Pokce dan Mukmin tetiba ON. Gila...

Ipin dari Kajang naik moto 1200 GS dia. Mukmin pulak dari KL naik FZ. Diorang berdua jumpa di RNR Pagoh. Pokce pula dari pukul 10pm dah sampai di pekan Bekok. Pokce tunggu di kedai makan sambil-sambil menunggu Ipin dan Mukmin sampai.

10.47pm. Abe Hafiz call aku. Ajak aku pergi ke sana. Aku dah bagitau dalam grup kata nak pegi naik kereta dengan anak-anak, tapi Kicok kata kereta biasa tak boleh kecuali SUV atau 4WD. Jadi, aku cancel la nak pegi. Lepas tu pulak aku cakap nak pegi naik moto, tapi belum confirm. Dah Abe Hafiz call ajak, aku memang ON je lah sebab dia bawa kereta Forrester. Dia bawa anak 2 orang, aku bawa anak 2 orang. Ngam! Bincang punya bincang, aku suggest jumpa di Masjid Bukit Gambir time subuh.

Pukul 11 lebih  ke 12, Ipin dan Mukmin sampai di pekan Bekok. Pokce tumpang moto Ipin untuk masuk ke dalam campsite. Kereta Pokce park sebelah kereta Abe Hadi kat depan opis taman negara.


20 Julai 2019

Abe Hafiz dah bergerak dari KL ke Bukit Gambir jam 3.30am. Aku pulak bangun pukul 4.30am, kejut anak aku, terus gerak ke Bukit Gambir pukul 5am. 5.30 aku dah sampai kat Masjid Bukit Gambir dan tak lama lepas tu, Abe Hafiz pulak sampai. Tengok dalam group Whatsapp, kicok dah order durian dah dari malam tadi...

Lepas Subuh, Abe Hafiz, aku dan anak-anak bergerak dengan 1 kereta ke pekan Bekok. Naik kereta Abe Hafiz. Perjalanan ke Bekok ambil masa 1 jam. Lebih kurang jam 7.15am, kami dah sampai di pekan Bekok. Pagi-pagi lagi, kami dah cari durian kat peraih durian yang Kicok dan bagitau malam tadi.



Pilih-pilih, aku beli durian yang RM8/kilo. Ntah berapa biji ntah. Lepastu Abe Hafiz tambah lagi ynag Rm5/kilo. Total semua RM88. Oklah tu. Banyak dapat.

Lepas dah beli durian, kami sarapan dulu kat restoran sebelah pejabat taman negara. Kat restoran tu ada nasi lemak, roti canai dan mee goreng/nasi gorang/bihun goreng yang siap dibungkus. Aku bungkus sikit untuk dibawa ke campsite untuk makan tengahari. Lepas makan tu, ingat nak mendaftar, sekali opis belum buka lagi. Jadi, pergi cari kedai runcit untuk beli beberapa barang yang dikirim Kicok malam tadi.



Selesai mendaftar, kami bergerak ke Lubuk Merekek. Perjalanan tak susah mana, cuma ada beberapa bahagian yang perlu dilalui secara perlahan dan hati-hati. Maklumlah, bukan biasa bawa dalam hutan pun. Lepas sejam naik kereta, kami sampai di campsite dalam pukul 10am.

Sampai je kat campsite, apa lagi, makan durian la dulu. tapi anak-anak sibuk nak mandi dah. Selesai je makan durian, mandi sungai. Aktiviti hari tu memang mandi sungai, naik, makan, minum, mandi balik, makan, mandi, sampai la ke petang.




































Pukul 3.30pm, Ipin, Pokce dan Mukmin mula bergerak keluar dari campsite. Aku pulak tukar baju sambil kemas-kemas apa yang patut. Anak-anak aku, anak-anak Abe Hafiz masih mandi sungai lagi. Pukul 5pm barulah kami 2 kereta keluar dari taman negara. Kereta Kicok gerak di depan. Abe Hafiz follow belakang. Sampai di Bekok pukul 6pm, tapi sempat lagi cari durian. Dah dapat beli durian beberapa biji, kami makan di restoran sebelah pejabat taman negara tu.







Selesai makan, kami bergerak ke destinasi masing-masing. Aku dan Abe Hafiz ke Bukit Gambir, Kicok ke Pontian manakala Abe Hadi ke KL. Aku sampai rumah pukul 9.30pm dan masa tu anak-anak aku dah tertidur dalam kereta sebab kepenatan.

Fasiliti di Lubuk Merekek:
1. Tapak perkhemahan
2. Dapur memasak
3. Tandas dan bilik air
4. Surau

1 comment: