Wednesday 16 March 2016

Gua Batu Maloi

Gua Batu Maloi, Johol, Negeri Sembilan
13 Mac 2016
Peserta: Aku, Zul, Hafidz, Hafifi, Helmi, Asrol, Albin, Asri, Intan, Ummu (10 orang)
Keperluan khas: headlamp
Lagi bagus kalau ada: action camera siap dengan waterproof casing (gopro/sj4000)

Bangun punyalah awal, pukul 4.30 pagi. Mandi lepas tu masak air untuk buat kopi. Kena juga minum kopi pasal mata masih rabak lagi. Tidur pun pukul 11.00 malam. Kira lambat lah tu sebab nak bangun pukul 4.30 pagi.

Pukul 5.10 baru bergerak dari rumah. Sampai dekat UiTM Jasin dalam pukul 5.25. Semua dah ada kecuali Hafifi. Asri pula akan tunggu kat tol Simpang Ampat je. Bila semua dah sampai, kami carpool je naik 3 buah kereta. Kereta Helmi, Asrol dan Ummu. Kami bergerak dalam pukul 6.35 camtu la.

Kami ikut hiway masuk kat tol Jasin dan berhenti di RnR Ayer Keroh jam 6.05 pagi untuk solat Subuh dan sarapan. Lepas sarapan, kami teruskan perjalanan dan keluar di Tol Simpang Ampat pada jam 7.10 pagi. Asri dah siap menunggu kami di bulatan depan tol tu dan kami terus ke arah Tampin sehingga ke Air Mawang. Kami tiba di pintu masuk Gua Batu Maloi pada jam 8.00 pagi.

Kami menunggu kumpulan-kumpulan lain dari KL dan beberapa tempat lain. Kira program ni gabungan kumpulan-kumpulan kecil yang akhirnya jadi besar. Jumlah keseluruhan peserta adalah 61 orang. Setelah semua sampai, taklimat disampaikan oleh guide dan diikuti dengan regangan badan. Kemudian, Helmi dengan sukarelanya tampil ke depan (ada kawan dah petik nama dia. Haha) apabila guide tadi yang memerlukan seorang pembaca doa.

Kami bergerak menuju ke dalam hutan pada jam lebih kurang 9.00 pagi. Baru je mula trekking, dah kena meranduk air. Sejuk plak tu. Layan je lah. Lagi pun memang dah tau dalam gua nanti memang akan basah punya pasal ikut laluan air. Kami diketuai oleh seorang wanita, kira pangkat akak la walaupun nama panggilannya adalah Mami.

Sambil-sambil trekking tu, dia cerita la serba sedikit pasal gua ni. Ada 24 checkpoint (wow). Aku pun macam terkejut. Jauh sangat ke sampai 24 checkpoint ni. Naik gunung pun tak sebanyak ni checkpointnya melainkan checkpoint buatan sendiri pasal dah tak larat. Haha.

Senang cerita, kat dalam gua tu macam-macam aksi kena buat dari checkpoint 1 sampai 24. Merangkak, menonggeng, terkangkang, terkepit, menyelit, berenang dan lain-lain semata-mata nak lepaskan lubang-lubang antara batu-batu gua tu. Untuk yang fleksibel macam aku (haha), senang-senang je. Orang Melaka cakap "andau-andau" je. Dalam banyak-banyak lubang yang nak kena lepas, ada satu celahan batu tu dekat hujung-hujung gua tu memang paling susah sebab sempit. Tapi itu semua teknik. Disebabkan 2 orang depan aku tak lepas, jadi aku dah tau ape yang perlu dibuat. Buat sekali je dah lepas.

Kami melepasi kesemua 24 checkpoint tersebut pada pukul 12.30 tengahari. Memandangkan kami mendaki bukit semasa di dalam gua, masa balik, kami hanya berjalan menuruni bukit dan masa yang diambil hanyalah 10-15 minit je. Punyalah berpusing-pusing masa dalam gua tadi sambil tunggu turn nak menyelit kat celah batu dan berehat menunggu orang di belakang yang ambil masa 3 jam setengah, masa turun punyalah kejap.

Sampai di tempat letak kereta, kami membersihkan badan di sungai bersebelahan. Sungai tu sebenarnya tak dalam pada asalnya tapi disebabkan diempang, air mencecah paras dada aku juga la di beberapa tempat.

Dah siap tukar baju, kami bergerak ke masjid berhampiran untuk solat Zuhur. Lepas solat, kami bergerak ke Medan Selera Sri Kendong, jalan nak ke Rembau. Depan sikit je dari simpang 3 T yang pecah nak ke Tampin dan Rembau kalau kita dari Alor Gajah. Konon nak makan daging salai masak lemak cili api. Tapi kami kecewa kerana lauk tersebut dah habis. Yelah, sampai pun dah pukul 3. Jadi, kami makan je lah apa lauk yang ada. Dalam pukul 4.00 petang, kami bergerak pulang ke Jasin. Masa balik cuma tinggal 2 buah kereta je sebab Ummu terus ke KL kerana ada urusan. Tiba di UiTM Jasin pada pukul 5.00 petang dan masing-masing pulang ke rumah selepas itu.

Kat mana pun aku tak tau

Gua Perahu. Batu berbentuk perahu.

Ni dah dekat hujung-hujung gua dah ni.
Semua gambar adalah hasil dari kamera orang lain. Aku punya handphone dah simpan siap dah plastik ziplock. Pasal trip ni trip basah, memang susah la untuk aku ambil gambar. Malas punya pasal. Jadi, post kali ni gambar tak banyak le.

Nota:
Bayaran guide dan permit: RM25
Jarak Gua Batu Maloi dari: Tampin - 15.6km, Gemencheh - 32.1km, Kuala Pilah - 31.7km

Aku rasa group ni terlalu besar. Tak best nak ambil gambar dan nak tanya macam-macam kat guide. Mungkin kena pergi lagi sekali. Korang pun boleh cuba. Aktiviti mencabar fizikal dan mental tapi tak penat sangat la. Rilek-rilek je.