Friday 15 October 2021

SOLO RIDE KE KUALA SG BARU, MELAKA 3 OKT 2021

 


Aku terjumpa satu tempat yang menarik ni masa aku dok belek-belek google map area Kuala Sungai Baru. Nama tempat ni Ngeteh Cafe. Jadi aku teringin juga nak pegi ke sini tapi hati masih 50-50. Akhirnya aku nekad jugalah pergi ke sana sorang-sorang sebab kawan aku yang aku ajak tu tak dapat pergi.

Dalam jam 2.45 petang, aku bergerak dari rumah menuju ke Kuala Sungai Baru menaiki motosikal. Aku memilih untuk melalui  Kesang Pajak - Durian Tunggal - Melaka Pindah - Lendu. Malas nak lalu AMJ sebab banyak lampu isyarat. Naik moto panas-panas macam ni memang tak bestlah kalau banyak kena berhenti. Ingatkan cuaca cerah sepanjang jalan, tapi hujan lebat pula kat Durian Tunggal. Tapi kejap je. Di Lendu, hujan dah berhenti dan terpaksa berhenti lagi sekali untuk buka baju hujan.

Lebih kurang 1 jam setengah, aku dah sampai di Kuala Sungai Baru. Tapi aku singgah kejap di Masjid Al-Hasaniah memandangkan waktu Asar dah masuk.

Ngeteh Cafe ni dah dekat sangat dengan Masjid Al-Hasaniah. 100m pun tak sampai rasanya. Korang boleh cek kat sini. Kafe ni buka dari jam 3.00 petang hingga 7.00 petang. Masa aku sampai ni dah ada beberapa orang pelanggan. Alhamdulillah aku sampai awal sikit, dalam jam 5.00 petang, agak ramai pelanggan datang secara serentak dan kerusi pun boleh habis. Jadi aku cadangkan datang pada jam 3.00 petanglah, waktu tak ramai orang.

Masa kat kafe tu, aku berkenalan dengan sorang brader ni, Lan nama dia. Rider jugak macam aku. Dia dan kawan-kawan dia sibuk promote Route 138 (Jalan Kuala Sungai Baru). Bagus lah bila orang tempatan merancang untuk memajukan destinasi pelancongan di tempat sendiri. Terbaik.

Ada pelbagai jenis minuman terutama kopi dijual di sini. Kuih-muih dan kek juga ada dijual. Harga berpatutan pada aku.

Ngeteh Cafe

Kaunter

Minum petang hari tu, caramel machiato kot dengan moist cake

Ada tempat duduk dan buaian yang menghadap laut

Petang sikit, orang dah ramai datang

Lepas dah rehat dan minum, aku bergerak pulang melalui jalan pantai Kuala Sg Baru. Baru tau banyak juga chalet di sini dan tempat pantai untuk mandi juga tak sesak macam Pengkalan Balak. Korang boleh tengok videonya kat bawah ni.


Dalam 7.10 malam, aku selamat tiba di rumah.

No comments:

Post a Comment